STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE ROZKŁADÓW CZASU PRACY

(GNP 302/4560-184/07)

 

 

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2004 r. Nr 92, poz. 879 ze zm.) rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy. Regulacja ta związana jest bezpośrednio z tzw. podstawowym systemem czasu pracy. Przewiduje on pracę nieprzekraczającą ośmiu godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy.

 

Jednocześnie departament informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do dziesięciu godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę – w ramach równoważnego systemu czasu pracy. Przepis dopuszczający dobowy wymiar czasu pracy powyżej ośmiu godzin przewiduje, że takie przedłużenie jest możliwe jedynie zgodnie z przyjętymi rozkładami czasu pracy, a zatem brak jest prawnych możliwości ich nietworzenia. Przepis art. 11 ust. 2a wspomnianej wyżej ustawy nie może stanowić wyjątku od tej reguły, ponieważ to właśnie regulacja art. 15 ust. 1 ustawy ma charakter szczególny i stanowi wyjątek od reguły zatrudniania kierowców pracowników przez osiem godzin w ciągu doby.