STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY W SPRAWIE ROZKŁADÓW CZASU PRACY
(GNP 302/4560-184/07)
Zgodnie z art. 11 ust.
2a ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. z
2004 r. Nr 92, poz. 879 ze zm.) rozkładów czasu pracy nie ustala się dla
kierowcy wykonującego przewóz rzeczy. Regulacja ta związana jest bezpośrednio z
tzw. podstawowym systemem czasu pracy. Przewiduje on pracę nieprzekraczającą
ośmiu godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w
przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy.
Jednocześnie
departament informuje, że zgodnie z art. 15 ust.
1 ustawy o czasie pracy kierowców, do kierowców zatrudnionych w
transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest
dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do dziesięciu godzin na dobę, a
do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę – w ramach równoważnego systemu
czasu pracy. Przepis dopuszczający dobowy wymiar czasu pracy powyżej ośmiu
godzin przewiduje, że takie przedłużenie jest możliwe jedynie zgodnie z
przyjętymi rozkładami czasu pracy, a zatem brak jest prawnych możliwości ich
nietworzenia. Przepis art. 11 ust.
2a wspomnianej wyżej ustawy nie może stanowić wyjątku od tej reguły,
ponieważ to właśnie regulacja art. 15 ust.
1 ustawy ma charakter szczególny i stanowi wyjątek od reguły
zatrudniania kierowców pracowników przez osiem godzin w ciągu doby.